izola slovenie park

Onze route voor een rondreis Oost-Europa: Slovenië, Hongarije, Slowakije en Tsjechië

Wat hebben we een mooie rondreis Oost-Europa gemaakt deze zomer! Echt zo’n vakantie waarin je uitrust, maar ook veel ziet en veel nieuwe ervaringen opdoet. Na de eerste rit naar Slovenië hoefden we geen enkele dag heel ver te rijden – dat was ook een voordeel. Omdat het zo goed bevallen is, deel ik onze route graag met je.

Tip als je alles in één keer geregeld wil hebben: deze populaire reis van de ANWB combineert ook Slovenië, Hongarije, Slowakije en Tsjechië.

Via Duitsland en Oostenrijk naar Slovenië

Ik rijd zelf geen auto, dus we kunnen niet afwisselen. Daarnaast houden we niet van al te lang doorrijden of ’s nachts rijden. Daarom deden we het rustig aan en verdeelden we de rit naar Slovenië (voor ons 1.118 kilometer) in drie etappes, met een camping in Duitsland en een camping in Oostenrijk. Op dit traject hadden we een wegenvignet voor Oostenrijk en Slovenië nodig. Daarnaast gingen we in Oostenrijk nog door twee toltunnels. Meer over deze campings, de wegenvignetten en de toltunnels lees je in de blogpost Met de caravan naar Slovenië.

In Slovenië verbleven we 9 nachten op een kleine, rustige camping: Camp Trnovc. Vanaf die camping maakten we uitstapjes naar:

wandelen door de vintgar-kloof
De Vintgar-kloof in Slovenië

Deze video geeft een indruk van onze zomervakantie in Slovenië:

Twee keer Hongarije

Na onze mooie tijd in Slovenië was het weer tijd voor een dagje rijden: 347 kilometer. Onderweg stopten we weer bij een tankstation (nog in Slovenië) voor het wegenvignet voor Hongarije. Er hoefde deze keer geen sticker geplakt te worden: het ging om een e-vignet. Ik betaalde eur 11,51 voor 10 dagen. Ze blijken ook online verkrijgbaar te zijn (Google maar eens op “vignette hungary”).

In Hongarije verbleven we eerst op Camping Rosengarten bij het Balatonmeer. We maakten een autorit met stops op mooie plekken aan het Balatonmeer en gingen zwemmen in het thermaalbad van Héviz.

tihany aan het balatonmeer
Het Balatonmeer in Hongarije

Na drie nachten reden we door naar deze camping bij Boedapest (193 kilometer). Vanaf deze camping gingen we twee dagen lang Boedapest in. Direct voor de camping stopte een bus naar het centrum, dus dat was ideaal. Beide dagen in Boedapest sloten we af met een bezoek aan een badhuis. Hier vind je de routes van onze stadswandelingen door Boedapest en onze ervaringen in de badhuizen.

badhuis in boedapest
Badhuis in Boedapest

Deze video geeft een indruk van ons verblijf in Hongarije:

Bratislava in Slowakije

Nadat we ook drie nachten bij Boedapest hadden gestaan, reden we naar Slowakije. Aanvankelijk had ik een camping direct bij Bratislava uitgekozen, maar uiteindelijk kozen we toch voor Camping Park Karpaty op een half uur van Bratislava. Vanaf onze camping bij Boedapest was dat 235 kilometer rijden.

Ook voor Slowakije hadden we een wegenvignet nodig (10 euro voor 10 dagen). Er stonden flinke rijen bij de loketten, maar je blijkt dit vignet (ook een e-vignet) ook online te kunnen regelen op eznamka.sk.

In Slowakije bezochten we alleen Bratislava en het kasteel van Devín. Verder namen we even wat meer tijd om te relaxen op de camping.

Devin Slowakije

Afsluiten in Praag

Vanuit Slowakije reden we na een verblijf van 3 nachten naar Praag in Tsjechië. Het was 327 kilometer rijden, waarover we door de vele wegwerkzaamheden tussen Brno en Praag best lang deden. Vlak over de grens met Tsjechië kochten we voor het laatst een wegenvignet – wel weer een sticker deze keer. Gelukkig had ik nog genoeg contant geld, want betalen met een kaart was niet mogelijk (wel in euro’s of Tsjechische kronen natuurlijk). De kosten bedroegen 310 Tsjechische kronen (12 euro) voor 10 dagen.

Onze kleine camping in Praag vonden we een heerlijke laatste standplaats voordat we weer naar huis zouden rijden. Aan het ene einde van de straat stopte de tram naar Praag, aan het andere uiteinde lagen de dierentuin en de botanische tuin van Praag.

Ook maakten we nog één langer uitstapje naar Boheems Zwitserland (anderhalf uur rijden) voor een wandeling naar de grootste natuurlijke zandsteenbrug van Europa.

steenbrug Boheems Zwitserland

Laatste etappe naar huis

Op de laatste dag van onze vakantie reden we iets over achten van de camping voor onze laatste rit naar huis: 729 kilometer. Het scheelt altijd dat we dankzij de 100-sticker op onze caravan iets harder mogen rijden in Duitsland. We hadden nauwelijks files of wegwerkzaamheden en waren dan ook mooi bijtijds weer thuis. Tijd om de wasmachine aan te zetten en het normale leventje weer op te pakken!

Overeenkomsten en verschillen tijdens deze rondreis Oost-Europa

Een van de leuke dingen aan deze rondreis Oost-Europa vond ik zelf dat je overeenkomsten ziet, maar ook verschillen. In taal bijvoorbeeld:van Sloveens, Slowaaks en Tsjechisch kan ik aardig wat begrijpen omdat het Slavische talen zijn, maar van Hongaars snap ik helemaal niets omdat dat tot een hele andere taalgroep behoort.

Maar ook op culinair gebied zijn er naast verschillen ook veel overeenkomsten. Zo at ik in Slovenië weer eens kajmak, dat ik kende van een eerdere reis naar Servië en lutenica dat ik kende uit Bulgarije. Schoorsteencake kwamen we tegen in Hongarije, Slowakije en Tsjechië. Ook langos en goulash kom je behalve in Hongarije ook in Tsjechië veel tegen (waar goulash soms ook in brood wordt geserveerd).

Qua landschap vonden we Slovenië het mooist, vanwege de combinatie van flinke bergen aan de ene kant en de zee op twee uurtjes rijden aan de andere kant van het land.

In Slovenië en Tsjechië voelden we ons het meest ‘op onze plek’, maar dat is puur een gevoel, heel persoonlijk en moeilijk te verklaren. Ik ben benieuwd hoe dat voor jou is!

Tip als je alles in één keer geregeld wil hebben: deze populaire reis van ANWB Vakantie combineert ook Slovenië, Hongarije, Slowakije en Tsjechië.

Deze website kan affiliatelinks bevatten. Als jij via zo’n link iets koopt of boekt, krijg ik een kleine vergoeding. Dit gebeurt anoniem en kost jou niets extra’s. Samenwerkingen en affiliatelinks stellen mij in staat om deze website te onderhouden en jou van informatie te blijven voorzien. Meer hierover lees je in mijn disclaimer/privacyverklaring.

Sandra van Bijsterveld

Leuk dat je er bent! Mijn naam is Sandra van Bijsterveld. Na mijn studie Slavische talen (ik koos naast Russisch ook Tsjechisch en Bulgaars) werd ik vertaler en tekstschrijver. In 2013 begon ik met bloggen en inmiddels doe ik dat fulltime. Op Stralend Slovenië deel ik mijn persoonlijke ervaringen en tips voor een vakantie in Slovenië met je. Op andere websites blog ik over onze vakanties in Polen, Kroatië, Tsjechië, Hongarije, Servië en Letland.